Profession mise à l’honneur : chauffeur de dumper

Beroep in de kijker: dumperchauffeur

Steengroeven zijn dynamische omgevingen waar dumperchauffeurs een cruciale rol spelen bij het winnen en verplaatsen van materialen. De dumper is een machine die speciaal ontworpen is om zware lasten over korte afstanden te vervoeren. In het hart van de steengroeve van Romont spelen deze machines bijvoorbeeld een essentiële rol bij het verplaatsen van klei en kalksteen, de basisgrondstoffen voor de cementproductie. De dumper is uitgerust met een krachtige motor en transmissiesystemen die een betrouwbare aandrijving garanderen, zelfs in moeilijke omstandigheden, en heeft ook een robuust chassis dat de stabiliteit biedt die nodig is om over specifiek terrein zoals steengroeves te rijden.

Deze indrukwekkende machines worden dagelijks bestuurd door bekwame professionals die ze vakkundig kunnen manoeuvreren: dumperchauffeurs. Om meer te weten te komen over hun belangrijke beroep, dat bijdraagt tot het vlotte verloop van de cementproductie, hebben we Michael Dumont geïnterviewd, een dumperchauffeur die in de groeve van Romont werkt. Wij nodigen u uit om zijn interview hieronder te lezen.

Hoe zou je een typische werkdag voor een dumperchauffeur omschrijven?

Allereerst beginnen we onze dag met het lezen van het draaiboek, waarin onze doelstellingen voor die dag staan. Het is belangrijk om te weten wat deze doelen zijn, omdat ze dagelijks kunnen veranderen. Vervolgens controleren we de algemene staat van de dumper en de persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM's). Zodra deze voorbereidende veiligheidsstappen zijn uitgevoerd, kunnen we de dumper opstarten en verplaatsen. Dan begint onze werkdag pas echt. Onze dagen kunnen dan gericht zijn op ofwel overbelasting om het land te herstellen voor ecosystemen en boeren, of op productie om klei en kalksteen naar de breker te transporteren.

Welke kwaliteiten zijn essentieel voor een dumperchauffeur?

Je moet bijzonder voorzichtig zijn bij het besturen van een machine die zo massief en zwaar is als een dumper (deze weegt 65 ton onbeladen, maar kan gemakkelijk 165 ton beladen bereiken). Hoewel we verschillende achteruitkijkspiegels en geïntegreerde camera's hebben om het zicht te verbeteren, blijft waakzaamheid de fundamentele eigenschap van de chauffeur. Je moet je er absoluut van bewust zijn dat er op elk moment gevaar kan ontstaan (bijvoorbeeld een jeep die in de buurt passeert), wat betekent dat je voortdurend op je hoede moet zijn om te anticiperen op elke potentieel gevaarlijke situatie. De bedrijfscultuur bij Heidelberg Materials is gebaseerd op het idee van onderlinge afhankelijkheid en stimuleert de ontwikkeling van gedeelde waakzaamheid binnen het team. Elke dumper is uitgerust met radio's die directe communicatie tussen de chauffeurs mogelijk maken, waardoor risico's voorkomen en ongevallen vermeden kunnen worden.

Wat was je carrièrepad voordat je dumperchauffeur werd?

Mijn carrière volgde een familiepad, want mijn vader werkte al bij CBR, de vroegere naam van de cementactiviteiten van Heidelberg Materials in België. CBR (Heidelberg Materials) heeft mij gevoed sinds mijn geboorte! Ik heb elektronica en mechanica gestudeerd en ben mijn carrière begonnen in een laswerkplaats. Twee jaar later kwam ik bij CBR. Hoewel ik de eerste jaren in de fabriek in de productie werkte, leidde mijn carrièrepad me al snel naar de groeve. Ik werk nu al 26 jaar bij Heidelberg Materials, waarvan 21 jaar in de groeve.

Wat vind je het leukste aan je baan in al die jaren?

Wat ik het meest waardeer aan mijn baan is de veelzijdigheid van het werk, de autonomie die we genieten en de voldoening dat we precies weten wat we doen en waar we naartoe gaan. Het is belangrijk om te benadrukken dat we op dit gebied echt bevoorrecht zijn, omdat ons werk ook nauw verbonden is met de natuur. We dragen actief bij aan acties ten gunste van het milieu en de biodiversiteit. Elke dag is een nieuw avontuur, want we worden voortdurend geconfronteerd met andere landschappen. We hebben nooit dezelfde zonsopgang of zonsondergang. Ik vind het magisch.

Welk advies zou je geven aan iemand die dumperchauffuer wil worden?

Wie dumperchauffeur wil worden, heeft een combinatie van voorzichtigheid, doorzettingsvermogen en geduld nodig, want het is niet elke dag gemakkelijk. Als professional met 21 jaar ervaring in dit vakgebied raad ik ten zeerste aan om de voortdurende evolutie van de technologie in de gaten te houden, met name de digitalisering van schermen en andere innovaties. Elke machine is uniek en continu leren is essentieel. In de loop der jaren heb ik aanzienlijke verbeteringen gezien in zowel het comfort als de milieuprestaties van de motoren. Ze maken minder lawaai dan vroeger. Er is ook een nieuwe installatie gebouwd om de wielen en assen te reinigen van voertuigen die onze groeve verlaten. Dit zal het stof dat door de activiteit wordt gegenereerd tot een minimum beperken. Het is cruciaal om open te blijven staan voor verandering, je aan te passen aan nieuwe technologieën en je dagelijks te blijven verbeteren.

Wat is je mooiste herinnering aan een professioneel project?

Het project dat er voor mij het meest uitspringt is de herontwikkeling van de steengroeve. Dit is een project waaraan we voortdurend werken, afhankelijk van de verschillende fasen van de exploitatie van de steengroeve. In de groeve van Romont gaat het ontwikkelingsproces van de groeve verder dan de extractie: er worden ook speciale dagen gewijd aan de rehabilitatie van de grond, waarbij rekening wordt gehouden met de behoeften van de lokale landbouwers. Dit herontwikkelingsproject houdt ook de samenwerking in van verschillende gespecialiseerde teams om werkzaamheden uit te voeren die gericht zijn op het herstel van de site na de extractie, door het herplanten van inheemse soorten en het aanmoedigen van natuurlijke regeneratie. Al deze acties dragen bij aan het behoud en de ontwikkeling van de biodiversiteit. Dankzij deze dagen heb ik altijd de kans om veel te leren over duurzame praktijken. Mijn dierbaarste professionele herinnering is dan ook niet alleen het voltooien van een taak, maar ook de kans om betrokken te zijn bij een project dat verder gaat dan eenvoudige productie en dat het belang van duurzame ontwikkeling voor iedereen benadrukt.